szombat

Bécsi diós kalács

Gondolkozom egy ideje, hogy milyen bevezetőt írjak, mert ha a valós okot írnám le, miért is került kipróbálásra e kalács, hát talán nevetnétek. Pedig igaz. Január elejétől - mint sokan mások - én is egy kicsit visszafogtam a kalórákból. Kezdtem azzal, hogy mindennemű édességet, csokoládét száműztem, és két hétig még a kenyértől is tartózkodtam. De hát két hét után sóvárogtam valami pékárú iránt és bevallom, azóta már kétszer sült ilyen kalács itthon. Én azt mondom rá, nem édesség! Csak egy szelet kalács, és alig van benne cukor.




Elkészítési idő:          25-30 perc
Összesen :                  2,5 óra (pihentetéssel, sütési idővel együtt)
Mennyiség:                kb. 10 adag


Tészta :

40 dkg liszt
10 dkg vaj
2 dkg friss élesztő
1/8 l tej
1 tojás + 1 t.sárga
2 dkg porcukor
1 cs van. cukor

A lisztben elmorzsolom a hideg vajdarabkákat, és az időközben felfuttatott élesztővel, langyos tejjel, tojással, és porcukorral kellemes, jó állagú tésztát gyúrok. Félreteszem hideg helyre, és elkészítem a tölteléket.

Töltelék:

12,5 dkg darált dió
6 dkg kristálycukor
kb. 0,5 dl víz
1-2 ek baracklekvár
2 dkg vaj
5 dkg morzsa
1 cs. van.cukor
5 dkg görög mazsola
1 kezeletlen citrom reszelt héja


A kristálycukorral kis víz segítségével könnyű szirupot főzök, amíg a kristályok elolvadnak. Hozzáadok 1-2 kanál baracklekvárt, a darált diót, morzsát, és 1-2 percig kevergetem. Leveszem a tűzről, hozzáadom a kissé szárazon megpirított morzsát, a vaníliás cukrot, és hideg helyre félreteszem.

Összeállítás:

·        A tésztát kb 30 x 40 cm-es vékony lapra nyújtom, és a tölteléket rásimítom. Ez lehet, hogy nem túl könnyű, mert időközben a cukor megszilárdult. Kisimíthatjuk külön is folpack segítségével, és ráhelyezzük a tésztára. Nekem sikerült egy széles pengéjű késsel szépen elsimítani. A töltelék 2 mm vastag lesz. Ráreszelem a citromhéjat, és rászóróm az előzőleg felaprított mazsolát, és egy nyújtófa segítségével belesimítom a töltelékbe.

·        Feltekerem, mint egy beiglit. Most jön az érdekes része. Egy éles pengéjű késsel hosszában kettészelem, és egy kettős fonatú kalácsot fonok belőle oly módon, hogy a metszett fele mutatkozzon kifelé, így nagyon mutatós lesz a kalács. 1 óráig pihentetem. Kb. duplájára dagad.


·        Sütés
A sütőt 200ºC-ra felmelegítem, és berakom a sütőbe  a kalácsot. 5 perc múlva visszaveszem a hőfokot 190 ºC-ra. 35-40 perc alatt készre sül.


Nekem nagyon ízlik, szerintem vetekszik a beiglivel, sokkal egyszerűbb elkészíteni. Ja, és nem kell parázni, hogy szétreped, mert ez alapból úgy néz ki! Mákos, csokoládés, mandulás töltelékkel tudom még elképzelni.
Megjegyzés: Kezdőknek ajánlott. Nagyon könnyű, jól kezelhető a tészta, önbizalmat ad a kelt tésztáktól óckodóknak.
Fortély: kelt tészta sütésekor egy kb. 100-150 ml-es rozsdamentes (hóálló) edénykébe vizet helyezek a sütő aljába.


Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails