péntek

Nemzetközi levelezés - görög szekció: Töltött szőlőlevél


Dolmades

Tavaly ilyenkor már aranybarnán ültem a teraszon(egyébként lehet, hogy esőben, mert június első hétvégéjén esett-esküvőn voltam) egy görögországi szigeti nyaralást hátam mögé utasítva. Kb 20x voltam görög honban, az is lehet, hogy csak 15x, de egy biztos, hogy legjobb nyaralásaim egyike volt. Persze természetesen egy athéni reptéri malőrrel kezdődött, mert a belső járatot törölték, így Glifadában kellett egy éjszakát tölteni, de sebaj. Másnap kora reggel komp, és irány a sziget. A kompon nagyon helyes athéni nővel ismerkedés, akinek persze apartment-ja van a szigeten, és az ütött-kopott autója a kikötőben várta, így ingyen fuvarunk volt a kis halászfaluba, ahol a szállásunk volt. Internet isteni, már megint sikerült jó helyre kerülnünk.
A katasztrófa egyébként tényleg csapatépítő, mert a reptéri malőr miatt több ember egyből beszélgetni kezdett, így mi már a kompon tudtuk, hogy hova kell mennünk vacsorázni. A legjobb fish taverna! – mondták. Hát valóban. Első este kipróbáltuk, aztán második este…és így tovább. Étlap rövid, úgy ahogy szeretem. Friss halak, rengeteg zöldségköret, saláta, szokásos görög meze, borok, sör. No meg” homemade” ouzo. A zöldségek a házigazda saját farmján teremnek, halat a helyi halászoktól vesz. Görög séf, éveket dolgozott Olaszországban-kelllemes mediterrán mix.
 A tavernában hal volt, zöldség volt, hússal nem foglalkoztak, de hogy dolmades miért nem volt, azt nem tudom, de azt igen, hogy azóta az agyamban van, hogy ha hazajövök, tekerek egyet, kettőt…:

Hozzávalók 4-5 főre:

·        20-25 db közepes méretű sós lében tartósított szőlőlevél (frissen szedett zsenge szőlőlevélből mi is készíthetünk)

·        100g rizs (én jázmint használtam)
·        1 ek pirított fenyőmag
·        1 ek görög mazsola
·        1 közepes salott
·        3 ek extra szűz olivaolaj
·        friss menta, petrezselyem só, bors
·        zöldségalaplé
·        1 citrom héja és leve

A töltelék elkészítése
  1. Egy serpenyőben felhevítem az  1-2 ek olivaolajat, és megpárolom a felszeletelt hagymát. Ráreszelem a citrom héját, rádobom a fenyőmagot, a mazsolát, sót és a borsot.Hozzáteszem a rizst, 1-2 percig pirítom, egy kis alaplével felöntöm és pár percig fedő alatt párolom. Meghintem petrezselyemmel és mentával, majd félreteszem kihűlni.

Töltés, tekerés
  1. A szőlőleveleket lobogó vízben 5 percig főzöm, majd leszűröm, és megszárítom. A leveleket az erekkel teli oldalával felfelé fordítom, és erre helyezem a tölteléket. Csinos töltelékeket készítek. (én az egészen kicsiket preferálom)A leveleket nem kell szorosra tekerni, mert a rizs sok folyadékot vesz fel, és nőni fognak.  
Főzés
  1. Egy jó hőtartású edénybe szorosan egymásra helyezem őket, és ráöntök annyi alaplevet, hogy éppen ellepje a töltelékeket. Ideális esetben úgy kell lezárni, hogy a fedő/tányér lenyomja a töltelékeket.
  2. 25-30 percig párolom. A végén, ha kell az alaplével felöntjük, hogy ellepje.

Megjegyzés: lehet előző nap készíteni, és hidegen tálalni ( pl. fokhagymás kefírrel, tzadzikivel) Langyosan is kitűnő. Mindig készítsünk mellé egy gerezd citromot.
Vegetáriánusok, vegánok számára is kitűnő csemege.


További töltött zöldség/zöld levelek ebben a blogban :

2 megjegyzés:

laszlo írta...

Háááááááát én még csak konzervben ettem dolmadest,de nem ízlett. Hoztunk haza is,a sógi rosszul lett tőle! Mondjuk ez nem mérvadó,mert amikor stifado-t csináltam,cseresznyepaprikát rakott bele.....

Nyárikonyha írta...

jaj! hát ne egyél konzervet, az nem jó.Ha Görögországban jársz, bármilyen lokál tavernában érdemes kipróbálni. Turistacsapdákat kerülni! Itthon pedig tessék kipróbálni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails