csütörtök

Szilva, besztercei, nem tudom

Fenti fotó a tarpa.eu oldalról származik

Ha beütjük a Google-be a lekvárfőzést, nagy valószínűség szerint az első oldal előkelő helyén találjuk a tarpai manufaktúrát. Tarpán főzik a híres, eredeti szatmári szilvalekvárt, melyet személyesen is letesztelhetünk, amennyiben ellátogatunk Tarpára. Ezen a héten úgy látszik nagyon marketingolják a hazai szilvát, mert a TV-ben is láttam erről egy nagyon jó kis filmet. A lekvárt hatalmas réz üstökben főzik 24-26 órán át. Hozzáadott cukrot, sem egyéb adalékanyagot természetesen nem tartalmaz. A szilva, mely híressé teszi/tette Tarpát, az a nem tudom szilva, ugyanis nincs neve a fajtának.
No már most én nem tudom, hogy milyen a nem tudom szilva, csak azt tudom, hogy most a piacok nagy mennyiségben kínálják a beszterceit. Persze nyilván azért is van ez, mert felismerték, hogy a “brandingelt” szilvát drágábban tudják adni, de én kitoltam velük, és az újpesti piacon szereztem be feleáron. No már most, hogy ez besztercei vagy nem, azt nem tudom, de azt igen, hogy a filmben látottatakat komolyan kell venni, mert pár kilós mennyiségre is számolnunk kell 6-7 óra főzést. Ez aztán tényleg slow-food, be is akarják nevezni a nemzetközi mezőnybe. Egyébként a rézüst is komolyan veendő, mert összehasonlító tanulmányt folytatva párhuzamosan két edényben főztem : egyik a kuktám alapedénye(egy vastag talpú rozsdamentes) a másik pedig a rézserpenyőm. Eredmény : a rézedényben egy órával hamarabb készült el a lekvár, és sokkal sűrűbb lett. Nyilván a hővezetéstől és egyéb hőtechnikai tényezőktől függ – ezt én nem tudhatom, mert fizikából nem voltam kiemelkedő-egy biztos: főzzetek rézedényben!
A rottyogás ezen hosszas, éjszakába nyúló ideje alatt összedobtam egy szilvás sütit. Zseniálisan egyszerű, vajat nem tartalmaz.


Szilvás süti mandulával
Hozzávalók egy 26cm-es piteformához:
·        1 csésze finom és réteslizst 1:1 arányú keveréke
·        ½ csésze nádcukor
·        ½ cs. sütőpor
·        2 tojás
·        1 pohár sűrű joghurt (én joghurt krémtúró keveréket használatam)

Gyümölcs a tetejére
·        1 csésze besztercei szilva (negyedekre vágva)
·        10-20 szem mandula (blansírozott)

Elkészítés
  1. A lisztet a cukorral és a sütőporral jól összekeverem.
  2. A tojásokat a joghurttal krémesre keverem
  3. A fenti két alapot gyors mozdulatokkal összekeverem, és a piteformába öntöm
  4. A tetejére rakom a szilvákat, és a mandulákat.
  5. 175ºC-os sütőben  30 perc alatt kész
Megjegyzés: frissen is fogyasztható, de másnap is nagyon finom.

1 megjegyzés:

Marika63 írta...

Ezt én is most tudtam meg, hogy létezik "nem tudom szilva" a gyerekeim Ópályiban vendégeskedtek ott mondták nekik. Apró szemű és nem magvaváló.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails